محل تبلیغات شما

نویسنده: پویا جفاکش

 

بخشی از کتاب:

. همواره در نزد ما، مدرنیته را دشمن اساطیر و خرافات وانمایانده اند درحالیکه به نظر میرسد بنیاد تحولات فرهنگی و مادی مدرن، بر اساطیری بسیار ابتدایی تا حد توتمیسم استوار باشد.اما پس چرا دانش مدرن، همواره مدعی انکار مسائل جادویی سنتی همچون یی چینگ و توتمیسم است و چرا تاکنون کوچکترین توفیقی در سرکوب اسطوره باوری که این روزها با افسانه های یوفوها و مرد سوسماری و امثال آن، روزبروز ابعاد عجیبتری پیدا میکند نیافته، چنانکه گاهی بزرگترین اسطوره سازان، خود دانشمندان مادیگرا (مثلا پیروان تئوری ریسمان ها) هستند؟ پاسخ را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: "اینانتودرومیا" یا قانون جفتهای متضاد.این اصطلاح، معادل روانشناختی "اکوئیلیبریوم" (اصل تعادل) در علوم طبیعی است که بر اساس آن، هر افراطی در سیستم مع میشود تا سیستم به تعادل برسد. اینانتودرومیا میگوید انباشت بیش از حد هر نیرویی در شخص انسان یا جامعه ی انسانی، ناگزیر متضاد آن را تولید میکند. به نظر کارل گوستاو یونگ، قدیسین نمونه ی تمام قدی از این اصلند: جایی که کلیسا باشد، شیطان در همان نزدیکی است. کسی که خصلتهای قدیس را محترم میشمرد، رابطه ی ویژه و نزدیکی با شیطان دارد.هیچکس به اندازه ی یک قدیس، رویاهای شیطانی ندارد مانند مکاشفه ی قدیس آنتونی.باید قدیس بود تا روابط اهریمنی داشت.» (تحلیل رویا: پیشین:ص44) یعنی شخص مقدس، دقیقا آن چیزهایی را که در زندگی بیرونی خود سرکوب میکند، در زندگی درونی و ذهنی خود، ده ها برابر بدتر و زننده تر از یک انسان معمولی، و بدبختانه گاهی در قالب زندگینامه ی یک قهرمان محبوب بازآفرینی میکند (دقیقا به همین خاطر است که تاریخ ادیان، اینقدر چندش آور به نظر میرسد). طبیعتا عکس این قضیه هم صادق است. وقتی زمانه مثلا اروپای قرن، انباشته از خرافات دینی آخرتگرایانه ی مضر و مخرب میشود، طبیعتا افکار الحادی هابزی مجال گسترش می یابند. اما همانطور که قدیس انباشته از افکار شیطانی، در زندگی روزمره هنوز شخص محترمی است، انسانی که دم از مادیگرایی میزند، از درون، انباشته از عقاید اسطوره ای است. اینجوروقتها فقط کافی است در یک مجموعه ی مدعی مدرنیته، یک جزء آلوده به خرافات مسیحی نما به دلیل دورافتادگی، از بقیه تاثیر نگرفته باشد: آبها که از آسیاب بیفتد، جریان به دست او خواهد افتاد. ایرلند بخصوص پس از مهاجرتهای ناشی از آن قحطی معروف چنین نقشی ایفا کرد: آیین آبان ماهی او به نام "سامهاین" که اکنون به عنوان هالووین تبدیل شده است با مهاجران ایرلندی از اقیانوس اطلس عبور کرد و به یک جشن بزرگ در آمریکا بدل شد و صنعت ساخت لباس و فیلم های فانتزی را ایجاد کرد. این، جشنواره ی پایان تابستان و آغاز زمستان بود و به مناسبت گرامیداشت ارواح درگذشته برگزار میشد.یک روز کامل به این مراسم اختصاص می یافت و پرده ی بین سرزمین زندگی و سرزمین ارواح باز میشد. در این روز ، ارواح مجاز به بازگشت به سرزمین مولد خود بودند ، اما مجبور بودند قبل از نیمه شب برگردند.ارواحی که نمیتوانستند قبل از مهلت برگردند ، برای همیشه در سرزمین زندگان گیر می افتادند.»:

https://www.ancient-origins.net/: The Irish Otherworld Lives on with Queen Maeve, Epona, and Halloween”: John Henry Rainsford: 1november20

 

از آن زمان تاکنون، این، کشیشهای امریکایی و اروپایی هستند که در مقابل این آیین سابقا خرافی (از دید مدرنیته) ایستاده و آن را شیطانی میخوانند. در مقابل، این مدرنها (بخوانید مدرن نماها) هستند که این جادومانندها را در بوق و کرنا میکنند و از فرصتهای اقتصادی آن نیز بهره ی لازم را میبرند. آیا ممکن است جهانی شدن هالووین (سامهاین) سبب گسترش اعتقادات مردمی محدود درباره ی ارواح در سراسر جهان شده باشد؟.»

دانلود کتاب "از هالووین تا هالیوود"

 

دانلود کتاب "از هالووین تا هالیوود"

دانلود کتاب "شیاطین در همین نزدیکی (تاریخپردازی در ایران از منظر روانشناسی)"

دانلود کتاب "تحول اسلام ایرانی(خدای ذهنی علیه خدای راستین)"

ی ,یک ,هالووین ,ارواح ,قدیس ,سرزمین ,به نظر ,انباشته از ,در زندگی ,و به ,هستند که

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

زایش تراژدی علوم تربیتی